Volejte +420 518 321 881 Jednotna Klasifikace logo 24px info-ico1 Všechny kontakty

26. 5. 2014
16:29

Zásadní vliv na rozvoj Veselí n. Mor. mělo vybudování transversální dráhy Brno – Trenčianska Teplá v 80. letech 19. stol. (1887). V období rakouské monarchie spojovala země Předlitavska a Zalitavska, v samostatné ČR se stala významnou spojkou se Slovenskem. Důležitost Veselí jako významné železniční křižovatky ještě více stoupla po výstavbě druhého propojení se Slovenskem – vybudováním trati Veselí n. Mor. – Kúty v r. 1891. K provozu dráhy bylo zapotřebí mnoho zaměstnanců a jejich počet ještě narostl po výstavbě výtopny a dílen. K dalšímu rozvoji města nemalou měrou přispěl zákon ze dne 31. 3. 1920, který ustanovil stavbu nové železniční trati Veselí n. Mor. – Nové Mesto n. Váhom. Stavba této významné spojky byla zahájena 8. 7. 1923 na tunelu pod Polanou, nejnáročnějším úseku trati. Postupně pak následovaly další úseky. Na stavbě trati byly zaměstnány výhradně místní pracovní síly, pouze na odborné práce byli povoláni kvalifikovaní pracovníci z ČR i ze zahraničí. Největší kumulace zaměstnanců nastala v roce 1926, a to zhruba 4 000. Doprava na prvním úseku z Veselí do Lipova (cca 10 km) byla zahájena 19. 6. 1927, na celé první části až do Myjavy 8. 12. 1927. Provoz na celé trati začal v září 1929.

 

Několik údajů z výstavby železnice:

Délka trati je 67,5 km, délka trati na moravské straně 27 km, převýšení 220 m. Nejnižší bod je stanice Veselí n. Mor. - 180 m n. m., nejvyšší bod tunel pod Polanou - 400 m n. m. (samotný vrchol Polany měří 580 m n. m.). Délka tunelu pod Polanou je 2 412 m. Nejdelší viadukt, lipovský (nad Veličkou a silnicí), je dlouhý 200 m a vysoký 23,5 m. Při stavbě železnice se přihodilo 18 smrtelných úrazů. Provoz na první části dráhy byl řízen telefonicky z dopravního úřadu ve Veselí n. Mor. Nejvyšší povolená provozní rychlost byla 60 km/hod.

O náročnosti stavby tunelu svědčí i tyto vybrané údaje o spotřebě materiálů: dřevo (na výztuhu apod.) 12 380 m3, lomový kámen 76 713 m3, písek pro beton 23 000 m3, cement 76 277 q, 55 q oceli pro vrtací dláta, 50 850 kg dynamitu, 290 400 m zápalné šňůry a 210 000 kusů zápalek.

 

 

K Radošovu s rozhlednou - Železniční trať - Informační panel ke stažení

kudyznudy logo-01

inCity-logo-color-basic Facebook-logo-1817834